1.1 Zlepšit dostupnost předškolního a základního vzdělání
Cíl a popis cíle
Obsahuje následující specifické cíle:
1.1.1: Navýšit kapacity mateřských a základních škol
Současný stav
V současné chvíli je kapacita škol na území ORP Šternberk schopna pojmout většinu dětí a žáků. Pokud by však došlo k republikové úpravě naplněnosti tříd velkých MŠ směrem dolů ze současných 24 dětí na třídu (s výjimkou 28) nebo celospolečenská poptávka by volala o zařazení dětí mladších 3 let, kapacity MŠ by neměly rezervy.
Co se týče ZŠ, z pohledu zájmu veřejnosti o jednotlivé školy se stav kapacit v této chvíli stává problematickým a nevyváženým. Např. dvě ZŠ ve městě Šternberku jsou z pohledu kapacity naplněné na 100 %. Absence rezerv v kapacitách sebou přináší problémy – třídy jsou přeplněné, učebny na dělení nejsou či jsou nevhodné. Nepřímá regulace kapacit prostřednictvím obvodů v rámci vyhlášky o stanovení spádových obvodů nemá dlouhodobou trvanlivost – veřejnost ji neakceptuje a na území vzniká vnitřní pnutí. Dále, vlivem postupného navyšování počtu žáků v dominantních školách dochází k rušení některých méně důležitých odborných učeben ve prospěch kmenových tříd.
Popis změny stavu
Účelem tohoto specifického cíle je zvýšit kapacitu mateřských a základních škol, která v současné době není dostačující.
Dále by mělo dojít k zajištění dostatečné kapacity kvalitních předškolních zařízení, a tím umožnění lepšího zapojení rodičů, kteří vychovávají děti předškolního věku, na trhu práce.
Důvod pro dosažení změny
Důvodem pro navýšení kapacit mateřských škol je skutečnost, že jsou v současné době do mateřských škol přijímány děti zpravidla od tří let, ale s ohledem novelu školského zákona, která zakotvuje nárok na umístění v mateřských školách postupně pro čtyřleté, tříleté a dvouleté děti (ty od roku 2020), je potřeba na tuto skutečnost reagovat právě z hlediska dostupných kapacit k naplnění tohoto nároku. Taktéž bude muset být kapacitně řešen i poslední ročník předškolního vzdělávání, který má být od září roku 2017 povinný.
Jedná se jednak o reakci na legislativní změny v oblasti předškolního vzdělávání, jednak o snahu zajistit rovné podmínky pro vzdělávání dětí a žáků napříč školami v regionu. Především jde o doplnění scházející kapacity na mateřských a základních školách, rekonstrukce školských zařízení, bezbariérové úpravy, výstavbu scházejících zařízení atd. Díky zvýšení kapacity a zlepšení vzdělávací infrastruktury bude mimo jiné posílena uplatnitelnost rodičů na trhu práce – rodiče mohou dítě umístit např. do mateřské školy blízko bydliště, která před realizací projektů měla kapacitu nedostatečnou a rodič zůstával s dítětem raději doma. Pobyt
1.1.2: Zkvalitnit dopravu do mateřských a základních škol, včetně mimoškolních aktivit dětí a žáků
Současný stav
Území SO ORP Šternberk je plošně rozsáhlé a někteří žáci musí velmi časně vstávat, aby se dostali včas na začátek vyučování. Jsou odkázaní buď na dopravu společně s rodiči, nebo na ne příliš hustou síť veřejné dopravy. Jak ukázalo šetření mezi žáky všech základních škol SO ORP Šternberk (dotazníkové šetření realizované UP v Olomouci v rámci projektu „Zvyšování kvality ve vzdělávání v SO ORP Šternberk“) u žáků prvního i druhého stupně nejvíce dětí vstává v intervalu 6:30 až 7:00 hodin, ale je i relativně vysoký podíl těch, kteří musí vstávat před 6:30. V případě žáků prvního stupně musí v 6:00 vstávat více než pětina žáků a někteří i dříve. Uvedené šetření mezi žáky všech základních škol v regionu dále ukázalo, že v případě 1. stupně využívá nějaký dopravní prostředek pro cestu do školy 44 % žáků, přitom více než polovina z nich jezdí do školy autem (společně s rodiči). Stejně problematická je i situace po skončení vyučování, kdy žákům často nenavazují spoje. Dalším identifikovaným problémem je nepřítomnost žáků sociálně slabých rodičů ve škole zapříčiněna mimo jiné i nedostatkem prostředků na jízdné, který je zastírán jinými omluvami, což ve svém důsledku díky nepřítomnosti ve škole výrazně zhoršuje školní úspěšnost žáků. Problematická je i doprava dětí a žáků ze Šternberka či Moravského Berouna domů v odpoledních hodinách, což je důležité pro možnost jejich účasti na mimoškolních aktivitách. Dopravní spojení místních částí města Šternberka a okolních obcí s městy Šternberk nebo Moravský Beroun lze hodnotit v odpoledních hodinách jako nedostačující a stává se často jedním z limitujících faktorů účasti dětí a žáků na zájmových mimoškolních aktivitách realizovaných po skončení vyučování např. základními uměleckými školami (ZUŠ), Domem dětí a mládeže (DDM), sportovními kluby či jinými dalšími sdruženími či neziskovými organizacemi.
Popis změny stavu
Řešením je doprava žáků z místních částí nebo sousedních obcí do spádové obce prostřednictvím mikrobusů s odborným dohledem. V případě sociálně slabých rodin půjde o monitorování zajištění dopravy dětí do školy a přijímání účinných opatření. Snahou bude zajistit tuto dopravní dostupnost také pro děti a žáky, kteří se účastní odpoledních zájmových aktivit.
Důvod pro dosažení změny
V případě velmi brzkého vstávání, někdy spolu s nevhodnou úpravou denního režimu, se běžně stává, že jsou žáci unavení a mohou pak dosahovat i horších studijních výsledků. Přitom dřívější vstávání bezprostředně souvisí s dostupností škol a dojížďkou autobusy nebo dojížďkou společně s rodiči autem. Špatné dopravní spojení v odpoledních hodinách omezuje možnost mimoškolních aktivit žáků.
1.1.3: Ve spolupráci s obecními úřady a rodiči dětí a žáků z venkovských obcí motivovat k využívání kapacit základních a mateřských škol v místě bydliště dětí a žáků
Současný stav
Současný a čím dál častější trend je umisťovat děti a žáků žijící v obcích do mateřských i základních škol ve městech. Obecní školy se tak vyprazdňují a městským školám bude brzy chybět kapacita. Častým problémem je také odchod žáků z 5. ročníku na gymnázia. Některé obce už musely školu zrušit, protože nízký počet žáků přinesl snížení dotací a obec nebyla schopna provoz školy a mzdy učitelů a dalších zaměstnanců školy dofinancovat. Některé školy ve městech se naopak začínají potýkat s přebytkem žáků. Počet dětí a žáků ve třídách se zvyšuje a kvalita výuky tím brzy utrpí
Popis změny stavu
Řešením by byla podpora rozvoje mimoškolní zájmové činnosti ve venkovské mateřské škole či venkovské základní škole do doby, než se rodiče vrátí z práce. Dále by bylo vhodné poskytnout pedagogům kvalitní zázemí tak, aby mohli vyučovat ve venkovské škole (např. obecní byty, hrazení nákladů na zvýšení kvalifikace). V souvislosti s přijímáním dětí od dvou let je vhodné tuto skutečnost zohlednit v rámci kapacit škol (vhodné rozdělení dětí a žáků dle kapacitních možností), podpořit vzdělání pedagogů a zajistit moderní a kvalitní vybavení škol (řeší ostatní cíle). Dále je vhodné podporovat meziobecní dohody v oblasti vzdělávání dětí a žáků s cílem zajistit dostatečnou kapacitu míst v mateřských a základních školách při respektování kritéria optimální a co nejlepší časové dostupnosti škol. Také je vhodné zaměřit se na podporu osvěty rodičů a jejich motivaci k umísťování dětí a žáků do venkovských škol.
Důvod pro dosažení změny
Pokud budou děti a žáci z obcí odcházet do městských mateřských i základních škol, hrozí čím dál vyššímu počtu venkovských škol zánik. Děti i žáci navíc nezískají ke své domovině vztah a budou mít tendenci stěhovat se v dospělosti do měst. Obce se začnou vylidňovat a začne jim rovněž hrozit zánik nebo sloučení s jinou obcí
1.1.4: Rozšířit nabídku speciálních vzdělávacích programů v mateřských i základních školách
Současný stav
Jednou ze slabin předškolního i základního školství na Šternbersku je, že žákům ani rodičům nenabízí ke klasicky pojaté výuce prakticky žádnou alternativu. Ze všech základních škol nabízí pouze ZŠ Šternberk, Svatoplukova třídy s rozšířenou výukou anglického jazyka a ZŠ Šternberk, Náměstí Svobody třídy s rozšířenou výukou matematiky či tělesné výchovy v prvním a druhém ročníku. Alternativu nabízí i MŠ, ale pouze v rámci programu „Začít spolu“ či speciálních logopedických tříd v Mateřské škole Komenského, Šternberk. Problematická je i situace v oblasti speciálního vzdělávání v mateřských školách, kdy jsou evidovány případy dětí, které do základních škol přichází s těžkým zanedbáním, které by bylo vhodné podchytit mnohem dříve. I proto je důležité cíleně se věnovat speciálním vzdělávacím programům v mateřských školách a poskytnout rodině podporu a vzájemně spolupracovat.
Popis změny stavu
Navrhuje se otevření jedné skupiny v jedné mateřské škole a jedné třídy na jedné základní škole s alternativním výukovým programem (např. Waldorfská, Montessori). Cíl bude podporovat speciální vzdělávací programy v rámci předškolního vzdělávání pro děti jak ze sociálně znevýhodněného prostředí či národnostních menšin, tak pro děti jinak znevýhodněné (např. děti matek samoživitelek, rodiny s více dětmi v mateřské škole apod.) současně se zabezpečením finanční podpory dětí a žáků. Především půjde o speciální vzdělávací programy v mateřských školách, poskytování podpory rodině a vzájemnou spolupráci. Dále se bude jednat o rozšíření nabídky mimoškolního vzdělávání s alternativními výukovými metodami.
Důvod pro dosažení změny
Bez naplnění tohoto cíle budou rodiče vyhledávat základní školy, které speciální vzdělávací programy nabízí a bude docházet k úbytku dětí a žáků mateřských a základních škol, a tím i následnému propouštění pedagogů, což má následné ekonomické dopady pro region. Negativně se vše projeví i v ekonomice provozu škol. Je také důležité zmínit, že podpora speciálních vzdělávacích programů v rámci předškolního vzdělávání pro děti jak ze sociálně znevýhodněného prostředí či národnostních menšin, tak pro děti jinak znevýhodněné, současně se zabezpečením finanční podpory dětí a žáků, usnadní přechod na základní školu a zvýší jejich studijní úspěšnost. Oblast podpory včasné péče, rozvoj systému, včasná depistáž a má velkou vazbu na úspěšnost žáků na základní škole.
Vazba na povinná a doporučená opatření (témata) dle Postupů MAP
Povinná opatření:
Opatření 1: Předškolní vzdělávání a péče: dostupnost – inkluze – kvalita
- Průřezové opatření
- Silná provázanost
- Identifikace problému aktéry:
- Vyhodnocení dotazníkového šetření potřeb
Opatření 3: Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem
- Průřezové opatření
- Slabá provázanost
- Identifikace problému aktéry:
- Vyhodnocení dotazníkového šetření potřeb
- Zmapování organizací v ORP, které poskytující služby v souvislosti s inkluzivním vzděláváním popř. mimoškolními aktivitami (asistenti, psychologové, doučovací služby, služby poskytující pomůcky či finanční zdroje na pomůcky apod.)
Volitelná opatření
Opatření 7: Investice do rozvoje kapacit mateřských a základních škol
- Průřezové opatření
- Silná provázanost
- Identifikace problému aktéry:
- Vyhodnocení dotazníkového šetření potřeb
Opatření 8: Optimalizace využití kapacit všech škol
- Průřezové opatření
- Silná provázanost
- Identifikace problému aktéry:
- Vyhodnocení dotazníkového šetření potřeb
Opatření 9: Rozvoj dovedností učitelů a pedagogických pracovníků za účelem zvýšení kvality vzdělávání dětí a žáků bez ohledu na druh znevýhodnění
- Průřezové opatření
- Silná provázanost
- Identifikace problému aktéry:
- Vyhodnocení dotazníkového šetření potřeb
Indikátory
1.1.A Množství navýšených kapacit mateřských a základních škol
1.1.B Počet škol, vůči kterým se zlepšila doprava za vzděláním
1.1.C Počet žáků navštěvujících venkovské základní školy
1.1.D Počet nových vzdělávacích programů na mateřských a základních školách