V praxi rozlišíme při zapojování dotčené veřejnosti a při výměně informací s ní čtyři stupně spolupráce
s veřejností: zajištění přístupu veřejnosti k informacím, aktivní informování občanů, konzultace s občany (oboustranná komunikace za účelem sběru připomínek, zjištění postoje veřejnosti k dokumentu), spoluúčast veřejnosti na plánování. Je důležité upozornit, že jednotlivé části se vzájemně doplňují a vytvářejí provázány systém. Při zapojování spolupracujících subjektů a další veřejnosti do místního akčního plánování mají své místo všechny tyto části.
Dotčená veřejnost je do plánovacích procesů zapojena prostřednictvím několika informačních kanálů a možností ovlivnit podobu dokumentu MAP. Informace jsou především zveřejňovány na webových stránkách www.mas-sternbersko.cz (záložka MAP) a pomocí místních tiskovin. Webové stránky tvoří ústřední informační kanál a jsou zde zveřejňovány informace o akcích, vytvořené dokumenty, plánované i proběhlé vzdělávací akce apod. Veřejnost se mohla zapojit také skrze připomínkování či doplnění Strategického rámce MAP. Pro rodiče dětí a žáků byl vytvořen dotazník hodnotící mateřské a základní školy. Do Řídícího výboru, ústředního orgánu MAP, byli nominováni i rodiče či zákonní zástupci dětí a žáků, kteří mohou iniciovat vyhledávání a zapojení nových partnerů.
Princip dohody
Výsledný MAP je svého druhu dohoda, ve které se (přinejmenším) tři strany (viz princip spolupráce) navzájem shodnou na prioritách v oblasti vzdělávání pro příslušné území MAP. Svobodný a informovaný souhlas musí být výsledkem svobodné rozpravy a demokratické spolupráce. Dohoda musí být nejen o záměrech, ale také o způsobu a postupu realizace odsouhlasených aktivit.
Celá strategická část dokumentu MAP, tedy zejména vize, priority a cíle vychází ze závěrů předchozích diskuzí, sběru podkladů v regionu a následného připomínkování. Části obsahující návrhy akcí či projektů, tedy Strategický rámec MAP a Roční akční plán byly po sběru informací mezi řediteli škol a zřizovateli rozpracovány v minitýmech, jejichž složení je otevřené pro všechny zájemce o danou problematiku. Po připomínkování návrhů těchto částí došlo ke schválení ze strany Řídícího výboru. Takto byl zajištěn konsenzus nad výslednou podobou MAP.
Princip otevřenosti
Vzdělávání je celoživotní proces, který se neodehrává jen v prostředí školy, ale jeho stále významnější část představuje vzdělávání mimo školu, tj. neformální a informální vzdělávání. Jedním ze základních předpokladů k efektivnímu propojování procesů ve vzdělávání je jejich otevřenost. Tvorba a realizace MAP musí respektovat zásady rovných příležitostí a možnosti aktivní participace všech dotčených zájmových skupin. Otevřenost MAP by měla přispívat k budování důvěry a rozvoji spolupráce mezi partnery, uznání výstupů dílčích aktivit a podpoře přenositelnosti příkladů dobré praxe mezi MAP navzájem.
Do tvorby MAP jsou zapojeni všichni relevantní aktéři, kteří projevili zájem o spolupráci. Tito aktéři byli aktivně vyhledáváni Realizačním týmem. Mohou se zapojit do plánování, přinášet do procesu vlastní zkušenosti a příklady dobré praxe. Tvorba a realizace MAP samozřejmě respektuje zásady rovných příležitostí a možnosti aktivní participace všech dotčených zájmových skupin.
Princip SMART
Cílem MAP je především stanovovat priority v oblasti vzdělávání a následně se soustředit na jejich realizaci. Realizace musí být proveditelná, a proto by měla být sestavena jako SMART: S – specifická, tj. s popisem konkrétních opatření a kroků, M – měřitelná, tj. s uvedenými indikátory, které jsou měřitelné a vypovídající, A – akceptovaná, tj. projednána v partnerství MAP, odsouhlasená a s jasně vymezenými kompetencemi i povinnostmi, R – realistická, tj. musí odrážet skutečné potřeby, plán musí být proveditelný a zdroje dostupné, T – termínovaná, tj. návrhy opatření mají svůj jasný termín.
Tvorba a realizace MAP respektuje zásady SMART pro tvorbu strategických dokumentů. V dokumentu jsou uvedena specifická opatření a kroky, včetně konkrétních projektových záměrů získaných od aktérů v regionu. Měřitelnost je zajištěna definovanými indikátory a také možností sledovat, které projekty budou v rámci realizace uskutečňovány, i s tím, který cíl MAP či opatření MŠMT daný projekt naplňuje. Akceptovatelnost je zajišťována častým projednáváním a také zveřejňováním jednotlivých částí MAP. Realistický přístup byl zajištěn účastí nejen odborníků, ale také všech aktérů. Na základě jejich připomínek byl dokument postaven tak, aby byl realizovatelný. Pro naplnění cílů MAP byl stanoven termín do roku 2023. Jednotlivé dílčí kroky, respektive akce, mají svůj vlastní termín.
Princip udržitelnosti
Tvorba MAP nesmí byt účelovou aktivitou, ale měla by sloužit k nastavení a rozvoji dlouhodobých procesů spolupráce aktérů v oblasti vzdělávání na místní úrovni. Plánování je opakující se proces, ve kterém je nutné sledovat průběh realizace, vyhodnocovat dosahování cílů a přijímat nová opatření a plány, které povedou k nápravě či dalšímu zlepšení a rozvoji.
Projekt MAP je udržitelný, vychází z jasně definovaných potřeb a plánované aktivity jsou vytvářeny realizátory a projednány v místním partnerství. Bude i nadále aktualizován Strategický rámec MAP, realizovány Roční akční plány apod. Je také naplánováno pokračování projektu MAP, ve kterém dojde k aktualizaci dokumentu MAP a výraznější podpoře implementace.
Princip partnerství
Partnerství je vztah mezi dvěma nebo více subjekty, který spočívá ve spolupráci těchto subjektů při přípravě a následné realizaci plánu. Obsahem spolupráce partnerů je společná tvorba, koordinace, organizace, řízení, monitorování a vyhodnocování plánu. Partnerství je založeno na sdílené odpovědnosti a na demokratických principech rozhodování při tvorbě a řízení plánu. Podíl partnerů na společném plánu nemusí být stejný. Účast musí být opodstatněná a nezastupitelná. Jejich přínos pro tvorbu či realizaci plánu musí spočívat v zajištění aktivit, bez jejichž realizace by nebylo dosaženo cílů a zároveň je nemůže zajistit sám vlastními zdroji a silami jediný subjekt.
Partnerství MAP bude složeno z relevantních místních aktérů na předmětném území. Partnerství může být dále rozšiřováno o nové partnery, kteří projeví zájem o zapojení. Důraz je kladen i na přípravu společných projektů, jejichž realizace pouze jediným subjektem by nebyla účinná či nebyla možná.